درباره ما

با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری نمایشگاه­ های حضوری، دانشگاه شیراز با طراحی اولین وب سایت فروشگاهی دانشجویان و لزوم ایجاد بستر آنلاین فروش محصولات در نظر دارد نمایشگاه دستاوردهای دانشجویی و تولیدات دانشجویی چرتکه را به صورت مجازی و برخط برگزار کند.

در این نمایشگاه مجازی، دانشگاه­های سراسر کشور با ایجاد صفحه شخصی دانشگاه خود در سایت اهراز هویت شده و از آن پس دانشجویان آن دانشگاه می­توانند محصولات خود را در دسته بندی دانشگاه خود بارگزاری نمایند.
از جمله ویژگی­ های بارز این نمایشگاه، ایجاد یک زیست بوم نوآورانه و فناورانه برای دانشجویان سراسر کشور است که امکان تعامل دو جانبه و ارزیابی کیفیت توسط خود دانشجویان را به وجود می­ آورد.

همچنین این وب سایت امکان برگزاری دوره ­های آموزشی را نیز دارد.

در ادامه می توان گفت گرچه در توسعه و پیشرفت هر کشوری عوامل مختلفی نقش­ آفرینی می­کنند اما نقش دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. توسعه و پیشرفت همیشه  نوآوری و کارآفرینی را در اذهان تداعی می­ کند و این به معنای این است که دانش آموختگان کارآفرین می توانند مهمترین نقش را در توسعه هر جامعه داشته باشند. آموزش کارآفرینی در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی سابقه بسیار زیادی ندارد اما در همین مدت منشا خدمات و برکات زیادی بوده به­ گونه­ ای که می­توان ادعا کرد که توسعه و پیشرفت جوامع امروزی با ظهور عینی کارآفرینی در دانشگاه­ ها و انتقال دستاوردهای آن به صنعت و اقتصاد آن جوامع شکل دیگری به­ خود گرفت و انقلاب تازه­ ای را پدید آورد. این انقلاب که ظاهرا در غرب شروع شده به سایر کشورها خصوصا کشورهایی که زمینه تجلی آن فراهم­ تر است و از امکانات و نیروی انسانی توانمند برخوردار است، سرایت نمود. تشعشعات این انقلاب چند سالی است که در کشور عزیز ما ایران نیز بروز کرده و با توجه به مناسب بودن زمینه کارآفرینی در کشور و همت والای مدیران دانشگاهی از رشد خوبی برخوردار بوده و تاثیرات نسبتا خوبی بر اشتغال ­زایی مولد، مهار بیکاری و توسعه همه جانبه کشور داشته است.

با این حال آموزش کارآفرینی فرایندی نظام­ مند، آگاهانه و هدف گرا می­ باشد که طی آن افراد غیر کارآفرین ولی دارای توان بالقوه به صورتی خلاق تربیت می گردند. در واقع، آموزش کارآفرینی فعالیتی است که از آن برای انتقال دانش و اطلاعات مورد نیاز جهت کارآفرینی استفاده می­شود که افزایش، بهبود و توسعه نگرش­ ها، مهارت­ ها و توانایی­ های افراد غیرکارآفرین را در پی خواهد داشت. در آموزش کارآفرینی، نوآوری به عنوان یکی از مراحل فرآیند کارآفرینی به دانشجویان آموزش داده می شود.

از دیگر مزایای این وب سایت و نمایشگاه مجازی می­توان به نقش­ فعالیت تیمی اشاره کرد که در باب فعالیت و کار تیمی می­توان گفت:

مهم ترین مزیت کار تیمی و تیم­سازی دستیابی به مجموعه ای از افراد با تخصص­ های متفاوت است که تعامل و همفکری آن­ها موجب نوآوری، خلاقیت و هم­ افزایی در سازمان می­شود.

در حال حاضر بیشتر پژوهش‌های حوزه مدیریتی جهت بهبود فعالیت‌ها، در راستای تیم‌های کاری و کار تیمی می‌باشد. همچنین برای انجام همه فعالیت‌ها و فرایندها به نحو اثر بخش و کارآمد، نیاز به تشکیل تیم‌های کاری مناسب داریم. برای اینکه این تیم‌ها بتوانند کاری را به نحو احسن به پایان برسانند، باید روحیه کار تیمی در تک تک اعضا وجود داشته باشد. نحوه عملکرد هر کدام از این اعضا به حدی مهم است که به تنهایی می‌تواند در شکست یا موفقیت یک پروژه یا کسب‌وکار موثر باشد. بنابراین قبل از تشکیل تیم، باید فرهنگ کار تیمی را در کسب‌وکار یا سازمان خود نهادینه کنیم.

این فرهنگ به قدری مهم است که بسیاری از دانشمندان این حوزه آن را لازمه دستیابی به قابلیت‌های اساسی پایدار در فضای پرتلاطم و رقابتی فعلی به شمار می‌آورند. همچنین فضای فعلی کسب‌وکارها به گونه‌ای است که شرکت‌ها و سازمان‌ها را مجبور می‌کند که به مهارت‌ها و تخصص‌های فردی کارمندانشان تکیه کنند که کار تیمی بدون شک یکی از همین مهارت‌ها است.

 تیم‌سازی مانند تشکیل خانواده‌‌ است، خانواده‌ای که قرار است با استارتاپ‌شان زندگی کنند. وجود حامی مالی قدرتمند و ایده‌های عالی بسیار، جز با کمک افراد توانمند به نتیجه نخواهد رسید تاجایی‌که سرمایه‌گذاران نیز بر این عقیده‌اند:   «ما روی تیم سرمایه‌گذاری می‌کنیم، نه ایده!».

در یک تیم استارتاپی مثل یک تیم فوتبال، افراد با توجه به مهارت‌شان در جایگاه‌هایی متفاوت قرار می‌گیرند اما همگی در یک‌جهت و به‌سوی یک هدف عمل می‌کنند. بنابراین آن‌چه که در هر تیمی اهمیت دارد «هم‌افزایی» است. درواقع، توانمندی‌های متفاوتِ افراد کمک می‌کند تا یک ایده از زوایای مختلفی مورد تحلیل قرار بگیرد و به بهترین شکل پردازش شود. درنهایت، تیم به نوآوری و ابتکار در ارائه محصولات یا خدمات خود خواهد رسید. به همین سبب است که داشتن یک تیم خلاق و کاربلد را دارایی یک شرکت نوپا می‌دانند.

اهداف 

  • پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از طریق توسعه و تقویت کارآفرینی دانشجویان
  • ارتقای نشاط اجتماعی بین دانشجویان
  • فرهنگ سازی خانواده پایدار با تأکید بر ترویج کسب و کار و اشتغال دانشجویان
  • بروز توانمندی های تولیدی دانشجویان دانشگاه شیراز
  • ایجاد اشتغال برای دانشجویان
  • آشنایی دانشجویان با فرصت های اشتغال و کارآفرینی
  • تقویت وضعیت اقتصادی قشر دانشجو
  • افزایش بازدهی دانشجویان مشغول به فعالیت­ های تولیدی
  • ایجاد بستر مناسب برای بازاریابی و فروش محصول
  • ایجاد زمینه برای تولید ثروت
  • ایجاد بستر مناسب جهت ظهور، پرورش و شکوفایی ایده­ های تولیدی
  • شور و نشاط تولید محور
  • ایجاد فرصت برای جذب سرمایه­ گذار
  • ایجاد بستر مناسب برای ارتقا محصول
  • ایجاد انگیزه، نمایش دست­ آوردها، نقش آفرینی صحیح اجتماعی